علویون

علویون

علویون فاز 5 اندیشه
علویون

علویون

علویون فاز 5 اندیشه

بررسی وضعیت کنونی هاشمی رفسنجانی؛

  • سیاسی

  • بررسی وضعیت کنونی هاشمی رفسنجانی؛

    محاصره هاشمی توسط حلقه تندروها / چرا هتاکان و اصحاب فتنه گرد هاشمی جمع شده‌اند؟

    چندی است هتاکان به سران نظام، اصلاح طلبان تندرو و اصحاب فتنه سعی دارند تا از هاشمی رفسنجانی سنگری برای اهداف ضد انقلاب اسلامی ساخته، اهداف خود را در پناه سایه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری نمایند.

    به گزارش گروه سیاسی فرهنگ نیوز، در طول تاریخ سی‌وچند ساله جمهوری اسلامی، هاشمی رفسنجانی بی‌شک ازجمله کسانی بوده است که اسم‌ورسمش در اکثر وقایع دیده‌شده است. کسی نمی‌تواند از خدمات ارزشمند ایشان در برهه‌های گوناگون چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب چشم‌پوشی کند، کسی که رهبر معظم انقلاب در توصیف ایشان فرمودند "چندین بار تا پای شهادت پیش رفتند"؛ در این میان البته انتقادات جدی هم نسبت به عملکرد ایشان در مسئولیت‌هایی که داشته‌اند، وارد بوده است اما برآیند کلی کارنامه هاشمی رفسنجانی تا سال ۸۴ او را یار دیرین امام و رهبری به ما معرفی می‌کند.

    از سال ۸۴ هاشمی رفسنجانی با تصمیمی که بسیاری از صاحب‌نظران، از آن به‌عنوان یک اشتباه سیاسی یاد می‌کنند، وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شد و برخلاف انتظار خود و اطرافیانش مورد استقبال مردم قرار نگرفت. دقیقاً از همان ایام بود که اقداماتی از این پیر سیاست شاهد بودیم که تعجب هر ناظر منصفی را برمی‌انگیزد. سیاست‌مداری که در مقابل موج عظیم تخریب‌های ناجوانمردانه اصلاح‌طلبان در طول هشت سال کمر خم نکرد و متانت سیاسی خود را حفظ نموده بود، بعدازاین انتخابات تا حدی رنجیده‌خاطر شد و در قامت یک منتقد سرسخت دولت نهم و دهم ظاهر شد و شاید همین ویژگی باعث شد تا برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب که در سال‌های گذشته بدترین جفا را در حق ایشان روا داشته بودند به هاشمی رفسنجانی نزدیک شدند.

    این هماهنگی و وحدت مصلحتی در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به اوج خود رسید، آنجا که مردم در رسانه‌ها نامه ی بدون سلام هاشمی با آن لحن نامناسب را خطاب به مقام معظم رهبری خواندند؛ و بعدازآن در جریان آن فتنه بزرگ که عده ای قصد انتقام‌گیری از مردم انقلابی ایران را داشتند هاشمی با سکوت خود تعجب همگان را برانگیخت؛ آخرین خطبه نماز جمعه آقای هاشمی مانند آب سردی بود بر بدن همه ی علاقه‌مندان به نظام اسلامی که خاطره همراهی ایشان با امام و رهبری را در یاد داشتند. عملکرد فرزندان آقای هاشمی و فیلم‌ها و صوت‌هایی که در حمایت از فتنه از ایشان در رسانه‌ها منتشر شد و سکوت آقای هاشمی ازجمله انتقادات جدی است که به ایشان وارد است.
     
    اخیراً نیز اخباری از ایشان منتشر می‌شود که گویای این واقعیت است که احتمالاً منابع خبری هاشمی رفسنجانی و اطرافیان وی قصد سو استفاده از جایگاه ایشان را دارند؛ عدم برخورد با بی‌حجابی یا آگاهی‌بخش خواندن ماهواره، بیان خاطراتی بدون سند از امام در ارتباط با رابطه با آمریکا، همراهی با اصلاح‌طلبان تندرو که قبل از این در روزنامه‌های زنجیره ای هاشمی را عالی‌جناب سرخ‌پوش نامیده بودند، و حتی ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴! ازجمله این اقدامات است.
     
    * هتاکان، اصلاح طلبان تندرو و اصحاب فتنه پشت سنگر هاشمی
     
    در هفته گذشته نیز  مهمانی ای به میزبانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت ترتیب داده شد و تعدادی از فعالین فتنه و مجرمان امنیتی و افراد بی‌ادب و هتاک که  وزنی در دنیای سیاست ایران ندارند، در آن حضور داشتند. به‌راستی در دفتر رئیس مجمع چه می‌گذرد؟ چه کسانی در آنجا نفوذ پیدا نموده‌اند که چنین برنامه‌هایی تدارک دیده می‌شود. مهدی خزعلی که از مجرمان امنیتی فتنه است و اخیراً نیز توهین زشت و وقیحانه به حضرت آیت‌الله مهدوی کنی روا داشته است، چرا به این میهمانی دعوت‌شده است؟ هراتی معلوم‌الحال که اقداماتش بر کسی پوشیده نیست با چه استدلالی از سوی دفتر مجمع دعوت به این میهمانی شده است؟
     
     
    بیم آن می‌رود که نفوذ در دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت هدفی شده است برای افراطیون تا از این طریق بتوانند هاشمی رفسنجانی را در مسیری قرار دهند که بیشتر باب میل اصلاح‌طلبان افراطی است و آن چیزی نیست جز تلاش برای جدا کردن آقای هاشمی از بدنه و رهبری نظام تا هم خوراک مناسب تبلیغاتی برای رسانه‌های بیگانه باشد و هم بتوانند از این طریق یک لیدر برای جریانات افراطی ایجاد کنند و به خیال خود مسیر دسترسی به قدرت را برای خود فراهم نمایند.

    هرچه که هست، هاشمی رفسنجانی تبدیل به بهترین فرصت  و وسیله شده است برای تندروهای هتاک که در پناه و لوای جایگاه وی قصد مطرح کردن خویش را دارند و از قدرت ایشان در جهت نیل به اهدافشان استفاده می‌کنند. و الا دعوت از خزعلی و هراتی و برنامه‌ریزی دیدار با تشکلی به‌اصطلاح دانشجویی مانند انجمن اسلامی دانشگاه تهران و انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز (که دبیر سابق آن سر از  VOA و  BBC درآورده است و رسماً به مسئولین نظام فحاشی و توهین می‌کند) بامشی اعتدالی هیچ‌گونه سنخیتی ندارد. 
     
    جناب آقای هاشمی! دلسوزانه و از سر خیرخواهی باید به شما هشدار دهیم که  امروز عده ای دور شما جمع شده‌اند و برای مواضع جدید شما سوت و کف می‌زنند که هیچ اعتقادی به شما ندارند، بلکه از شما به‌عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به اهدافشان بهره می‌برند؛ درک این موضوع کار دشواری نیست اگر دایره تنگی که اطرافیان شما در دفتر رئیس مجمع برای شما ساخته‌اند را بشکنید و خود با واقعیت اجتماع روبرو شوید.
     
     
    ما نگران آن هستیم که حرمت و آبروی شما در کنار افراطیون و هتاکانی چون خزعلی و هراتی و... لکه‌دار شود. چرا باید دفتر شما سالانه فقط دو دیدار با دو تشکل دانشجویی آن‌هم با تشکل مذکور در دانشگاه شیراز که فاقد هرگونه شناسنامه و هویت سیاسی روشن است، را برنامه‌ریزی کند تا این افراد بتوانند در لوای شما در دانشگاه اقدامات افراطی خود را پیگیری نماید؟ جناب آقای هاشمی شما بارها تأکید نموده‌اید که یار رهبری هستید و از ولایت‌فقیه پیروی می‌کنید، پس این تحرکات فتنه‌انگیز که زیرکانه در اطراف شما اهداف دیگری را پیگیری می‌کنند را خاموش نمایید.

    آیا اهل غزه ناصبی‌اند!!

    
    مهم
    اختصاصی شاخص/
    آیا اهل غزه ناصبی‌اند!!
    جریان خوارج جریان عمیقی است که در جای جای اسلام هرگاه توانسته و موقعیت را مناسب دیده از خود رونمایی کرده است. جریان نقشه ی قتل امام رضا ع به علت پذیرفتن ولیعهدی همین جریان است که در تاریخ اسلام جاریست.

    گروه سیاسی شاخص؛دوران علی علیه اسلام از حیث مبارزه تفاوتی اساسی با دوران پیامبر اعظم (ص) دارد و آن اینکه در دوران پیامبر (ص) غزوات و سریره ها همگی در مقابل کفاری بود که علنا دشمن اسلام بودند و تلاششان ریشه کنی دین نوپای اسلام بود لذا مبارزه با این افراد حتی اگر از منسوبین سربازان اسلام بودند نیز کار دشواری نبود لیکن آنگاه که جنگ در داخل دنیای اسلام و با افرادی که از مشهورین اسلام باشند، کار سخت و دشوار میشود تا آنجا که برخی به جهت فهم نکردن این مبارزه راه دور شدن از هر دو جبهه را در پیش میگیرند که خواجه ربیع مشهور از این دسته است .



    در این بین یقینا افرادی که در میدان مبارزه در کنار حق بایستند و جان خود را در راه حق بذل کنند نسبت به دیگران دارای بصیرت بیشتری هستند. جنگ سخت امیرالمومنین علی  ع  با معاویه از این نوع مبارزات است . مبارزه ی علی ع یار پیامبر ص و کاتب وحی با معاویه ای که او نیز در پرونده خود صحابی پیامبر ص بودن و به نقل برخی اخبار کاتب وحی بودن را دارد. این مبارزه ، مبارزه ای کسانی است که در آن علی ع را برگزیدند و قاعدتا دارای فهم دینی بهتر و بصیرتی بالاتری هستند. حال اگر در این افراد خللی ایجاد شود و این مبارزان دچار اشکالات اعتقادی شوند موضوع نگران کننده شده و باید به علل و ریشه های آن پرداخت .



    خوارج که جنگ نهروان را علیه علی ع رقم زدند و پس از اتمام جنگ آن امام همام فرمود که چشم فتنه را کور کردم، جریانی است که از زلال ترین و عمیق ترین سطح مبارزاتی شیعه جدا شده و به انحراف رفته است . این جریان با آنکه ابتدای راه را درست تشخیص داد اما با دو اقدام اشتباه، خود را در برابر امام مسلمین قرار داد.



    اشتباه اول فریب مکر معاویه و عمرو عاص را در جریان قرآن بر سر نیزه کردن و انتخاب ابوموسی اشعری ( فردی که سوابق او بیشتر از آنکه سادلوحی را نشان دهد دشمنی با علی ع را نشان میدهد) به عنوان حکم به جای پیشنهاد امام ع که مالک اشتر بود و اشتباه دوم محکوم کردن علی ع به اینکه چرا حکمیت اجباری خود این افراد را پذیرفت .



    جریان خوارج جریان عمیقی است که در جای جای اسلام هرگاه توانسته و موقعیت را مناسب دیده از خود رونمایی کرده است. جریان نقشه ی قتل امام رضا ع به علت پذیرفتن ولیعهدی همین جریان است که در تاریخ اسلام جاریست .



    نکته ی مهم اینست که علل ایجاد این جریان چه بوده ؟ دانستن پاسخ این سوال از آن جهت مهم است که بر ورزیدگی شیعه برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری در دوران فعلی بسیار کمک کننده می باشد.



    شاید بتوان همه علتهایی را که باعث شد خوارج بوجود بیاید در دو نکته مهم خلاصه کرد:




    1.     تا آنجا با امام و ولی بودند که کار و اقدام او با فهم و دین آنها سازگار بود و آنجا که امام دستور یا کاری میکرد که اینها نمی فهمیدن اطاعت را کنار گذاشته و مخالفت می کردند.

    2.     اکتفای تنها به قرآن و عدم فهم اینکه مفسر قرآن بر اساس فرموده ی قرآن ، اهل بیت  ع و اولی الامر هستند.


    این دو عامل باعث شد آنجا که علی ع فرمودند من قرآن ناطقم و آن کاغذها که بر نیزه است قرآن صامت است را فهم نکنند و نپذیرند و آنگاه که علی ع فرمود شما سربازان من هستید و من نمیتوانم وقتی شما موضوعی را همگی می پذیرید ،نپذیرم را نفهمند و بگویند ما اشتباه کردیم چرا علی ع  پذیرفت .



    همانگونه که در سطور بالا گفته شد امروز نیاز جامعه شیعی به اینست که از این حادثه درس عبرت بگیرد و اجازه تشکیل چنین اندیشه غلط و خطرناکی را در درون خود ندهد.



    اقداماتی مانند کمک ایران به برخی از کشورها مانند فلسطین اشغالی ، مبارزه با تفرقه شیعه سنی و اصرار بر وحدت این دو جریان از جمله مواردی است که امروز دشمن بدنبال آنست که با تمسک به آنها پروژه تولید خوارج در درون شیعه را کلید بزند.



    توجه جدی به بیانات و فرمایشات امام خامنه ای(مدظله العالی) در این دو موضوع و نشر و گسترش آن میتواند بهترین راه مقابله با این طرح دشمن بوده و این اقدام را خنثی نماید. در ذیل به دو نمونه از بیانات ایشان اشاره میشود:



        اگر شما دیدین کسانی وحدت ملی مارو به بهانه ی مذهب این سنیه این شیعه است بخوان بهم بزنند  اون کسی که ندای تفرقه ی بین شیعه و سنی رو سر میدهد  چه شیعه باشه چه سنی مزدور دشمنه چه بدانه چه ندانه .



        از جمله در قضیه‌ی غزه – در این جنگ بیست و دو روزه‌ی چند ماه قبل – جمهوری اسلامی در همه‌ی سطوحش؛ از رهبری و ریاست جمهوری و مسئولین گوناگون و مردم و تظاهرات و پول و کمک و سپاه و غیره، همه در خدمت برادران فلسطینیِ مظلوم و مسلمان قرار گرفتند. در بحبوحه‌ی این حرفها، یک وقت دیدیم که ویروسی دارد تکثیر مثل میکند؛ دائم میروند پیش بعضی از بزرگان، بعضی از علماء، بعضی از محترمین، که آقا! شما دارید به کی‌ کمک میکنید؛ اهل غزه ناصبی‌اند! ناصبی یعنی دشمن اهل‌بیت. یک عده هم باور کردند! دیدیم پیغام و پسغام که آقا، میگویند اینها ناصبی‌اند. گفتیم پناه بر خدا، لعنت خدا بر شیطان رجیمِ خبیث. در غزه مسجد الامام امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب هست، مسجد الامام الحسین هست، چطور اینها ناصبی‌اند!؟ بله، سنی‌اند؛ اما ناصبی!؟ اینجور حرف زدند، اینجور اقدام کردند، اینجور کار کردند.



    ۱۲ توصیه برای استفاده بهتر از لیالی قدر

    شب عروج معنوی

    ۱۲ توصیه برای استفاده بهتر از لیالی قدر

    قدر لیلةالقدر را باید دانست، ساعات آن را باید مغتنم شمرد و کاری کرد که ان‌شاءاللَه قلم تقدیر الهی در شبهای قدر برای کشور عزیز و آحاد ملت ما تقدیری آن‌چنان که شایسته مردم مؤمن و عزیز ماست، رقم بزند

    به گزارش فرهنگ نیوز ، پایگاه رهبر انقلاب : به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر ماه مبارک رمضان برخی از توصیه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای استفاده‌ی هرچه بهتر و کامل‌تر از این فرصت گران‌بها را مرور می‌کند:


     با آمادگی معنوی وارد شب قدر شوید
    در ماه رمضان هم - در همه روزها و شبها - دلهایتان را هرچه میتوانید با ذکر الهی نورانیتر کنید، تا برای ورود در ساحت مقدّس لیلةالقدر آماده شوید، که: «لیلةالقدر خیر من الف شهر. تنزّل الملائکة والرّوح. فیها بإذن ربّهم من کل امر». شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متّصل میکنند، دلها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منوّر میکنند. شب سِلم و سلامت معنوی - سلامٌ هی حتّی مطلع الفجر - شب سلامت دلها و جانها، شب شفای بیماریهای اخلاقی، بیماریهای معنوی، بیماریهای مادّی و بیماریهای عمومی و اجتماعی که امروز متأسفانه دامان بسیاری از ملتهای جهان، از جمله ملتهای مسلمان را گرفته است! سلامتی از همه اینها، در شب قدر ممکن و میسّر است؛ به شرطی که با آمادگی وارد شب قدر شوید. ۱۳۷۶/۰۹/۰۵

     ساعات لیلةالقدر را مغتنم بشمارید
    قدر لیلةالقدر را باید دانست، ساعات آن را باید مغتنم شمرد و کاری کرد که ان‌شاءاللَه قلم تقدیر الهی در شبهای قدر برای کشور عزیز و آحاد ملت ما تقدیری آن‌چنان که شایسته مردم مؤمن و عزیز ماست، رقم بزند. ۱۳۸۲/۰۸/۲۳

     از رذائل مادی خود را دور کنید
    ما باید امیدوار باشیم، دعا کنیم و بکوشیم از این شبها[ی لیالی قدر] برای عروج معنوی خود استفاده کنیم؛ چون نماز معراج و وسیله‌ی عروج مؤمن است. دعا هم معراج مؤمن است، شب قدر هم معراج مؤمن است. کاری کنیم عروج کنیم و از مزبله مادی که بسیاری از انسانها در سراسر دنیا اسیر و دچار آن هستند، هرچه می توانیم، خود را دور کنیم. دلبستگی ها، بدخلقی ها - خلقیات غیرانسانی، ضدانسانی - روحیات تجاوزگرانه، افزون خواهانه و فساد و فحشا و ظلم، مزبله های روح انسانی است. این شبها باید بتواند ما را هرچه بیشتر از اینها دور و جدا کند. ۱۳۸۳/۰۸/۱۵

     بهترین اعمال در این شب، دعاست
    فرمود «لیلةالقدر خیر من الف شهر»؛ شبی که به عنوان لیلةالقدر شناخته شده است و مردد است بین چند شب در ماه رمضان، از هزار ماه برتر و بالاتر است. در ساعت‌های کیمیایی لیلةالقدر، بنده‌ی مؤمن باید حداکثر استفاده را بکند. بهترین اعمال در این شب، دعاست... احیاء هم برای دعا و توسل و ذکر است. نماز هم - که در شب‌های قدر یکی از مستحبات است - در واقع مظهر دعا و ذکر است. در روایت وارد شده است که دعا «مخّ العبادة»؛ مغز عبادت، یا به تعبیر رایج ماها، روح عبادت، دعاست. دعا یعنی چه؟ یعنی با خدای متعال سخن گفتن؛ در واقع خدا را نزدیک خود احساس کردن و حرف دل را با او در میان گذاشتن. دعا یا درخواست است، یا تمجید و تحمید است، یا اظهار محبت و ارادت است؛ همه‌ی اینها دعاست. دعا یکی از مهمترین کارهای یک بنده‌ی مؤمن و یک انسان طالب صَلاح و نجات و نجاح است. دعا در تطهیر روح چنین نقشی دارد. ۱۳۸۴/۰۷/۲۹

     به معانی دعاها توجه کنید
    ادعیه‌ی رسیده‌ی از معصومین (علیهم‌السّلام) همه پرمغز، پرمضمون از لحاظ سوز و گداز عاشقانه و عارفانه است و غالباً در حد عالی، منتها جزو بهترینها یا شاید بهترینها، این دعاهائی است که از امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) رسیده است. همین دعای کمیل یا دعای صباح یا دعای مناجات شعبانیه، که من از امام (رضوان اللَّه علیه) یک وقتی پرسیدم که در بین این دعاها شما بیشتر به کدام علاقه دارید، ایشان گفتند دعای کمیل و مناجات شعبانیه. هر دو از امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) است. این راز و نیاز و سوز و گداز امیرالمؤمنین و هم مناجاتهای آن بزرگوار، حقیقتاً گدازنده است برای کسی که توجه داشته باشد.
    و من خواهش میکنم جوانان عزیز ما سعی کنند معانی این کلمات و این فقرات را در این دعاها مورد توجه قرار بدهند. الفاظ دعا، الفاظ فصیح و زیبائی است؛ لیکن معانی، معانی بلندی است. ۱۳۸۷/۰۶/۲۹

     با خدا حرف بزنید
    من خواهش میکنم جوانان عزیز ما سعی کنند معانی این کلمات و این فقرات را در این دعاها مورد توجه قرار بدهند. الفاظ دعا، الفاظ فصیح و زیبائی است؛ لیکن معانی، معانی بلندی است. در این شبها با خدا باید حرف زد، از خدا باید خواست. اگر معانی این دعاها را انسان بداند، بهترین کلمات و بهترین خواسته‌ها در همین دعاها و شبهای ماه رمضان و شبهای احیاء و دعای ابی‌حمزه و دعاهای شبهای قدر است. اگر کسی معانی این دعاها را نمیداند، با زبان خودتان دعا کنید؛ خودتان با خدا حرف بزنید. بین ما و خدا حجابی وجود ندارد؛ خدای متعال به ما نزدیک است؛ حرف ما را میشنود. بخواهیم با خدا حرف بزنیم؛ خواسته‌های خودمان را از خدای متعال بخواهیم. این انس با خدای متعال و ذکر خدای متعال و استغفار و دعا خیلی تأثیرات معجزآسائی بر روی دل انسان دارد؛ دلهای مرده را زنده میکند.  ۱۳۸۷/۰۶/۲۹
     
     از خدای متعال عذرخواهی کنید
    شب قدر، فرصتی برای مغفرت و عذرخواهی است. از خدای متعال عذرخواهی کنید. حال که خدای متعال به من و شما میدان داده است که به سوی او برگردیم، طلب مغفرت کنیم و از او معذرت بخواهیم، این کار را بکنیم، والّا روزی خواهد آمد که خدای متعال به مجرمین بفرماید: «لایؤذن لهم فیعتذرون». خدای نکرده در قیامت، به ما اجازه عذرخواهی نخواهند داد. به مجرمین اجازه نمیدهند که زبان به عذرخواهی باز کنند؛ آن‌جا جای عذرخواهی نیست. این‌جا که میدان هست، این‌جا که اجازه هست، این‌جا که عذرخواهی برای شما درجه میآفریند، گناهان را میشوید و شما را پاک و نورانی میکند، از خدای متعال عذرخواهی کنید. این‌جا که فرصت هست، خدا را متوجّه به خودتان و لطف خدا و نگاه محبّت الهی را متوجّه و شامل حال خودتان کنید. «فاذکرونی اذکرکم»؛ مرا به یاد آورید، تا من شما را به یاد آورم. ۱۳۷۶/۱۰/۲۶

     دلهایتان را با مقام والای امیر مؤمنان آشنا کنید
    مناسبت شب قدر، یکی مناسبت دعا و تضرع و توجه به پروردگار است که ماه رمضان بخصوص شبهای قدر، بهار توجه دلها و ذکر و خشوع و تضرع است. ثانیاً بهانه و مناسبتی است برای اینکه دلهایمان را با مقام والای امیر مؤمنان و سرور متقیان عالم قدری آشنا کنیم و درس بگیریم. هر چه که در فضائل ماه رمضان و وظائف بندگان صالح در این ماه بر زبان جاری شود و بتوان گفت، امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) نمونه‌ی کامل آن و برجسته‌ترین الگو برای آن خصوصیت است. ۱۳۸۷/۰۶/۲۹

     به ولیّ‌عصر، ارواحنافداه، توجّه کنید
    امشب را که شب قدر است، قدر بدانید. دعا، تضرّع، توبه و انابه و توجّه به پروردگار،جزو وظایف همه ماست. مشکلات عمومی مسلمین، مشکلات کشور، مشکلات شخصی‌تان و مشکلات دوستان و برادرانتان را با خدای خودتان مطرح کنید. از خدای متعال توجّه بخواهید؛ از خدای متعال مغفرت بخواهید؛ از خدای متعال انابه و حال و توجّه بخواهید.
    امشب را قدر بدانید. شب بسیار مهمی است؛ شب بسیار عزیزی است. به ولیّ‌عصر، ارواحنافداه، توجّه کنید؛ به در خانه خدا - مسجد - بروید و به برکت امام زمان از خدای متعال خواسته‌هایتان را بگیرید. ۱۳۷۱/۰۱/۰۷
     
     در آیات خلقت و سرنوشت انسان تأمّل کنید
    از اوّل شب بیست وسوم، از هنگام غروب آفتاب، سلام الهی - «سلام هی حتّی مطلع الفجر» - شروع میشود، تا وقتی که اذان صبح آغاز میگردد. این چند ساعتِ این وسط، سلامِ الهی و امن الهی و خیمه‌ی رحمت خداست که بر سراسر آفرینش زده شده است. آن شب، شب عجیبی است؛ بهتر از هزار ماه، نَه برابر آن؛ «خیرٌ من ألف شهر». هزار ماه زندگی انسان، چقدر میتواند برکات به وجود آورد و جلب رحمت و خیر کند! این یک شب، بهتر از هزار ماه است. این، خیلی اهمیّت دارد. این شب را قدر بدانید و آن را به دعا و توجّه و تفکّر و تأمّل در آیات خلقت و تأمّل در سرنوشت انسان و آنچه که خدای متعال از انسان خواسته است و بی‌اعتباری این زندگی مادّی و این‌که همه‌ی این چیزهایی که میبینید، مقدّمه‌ی آن عالمی است که لحظه‌ی جان دادن، دروازه‌ی آن عالم است، بگذرانید. ۱۳۷۵/۱۱/۱۲

     برای مسائل کشور و مسلمین دعا کنید
    شبهای قدر را حقیقتاً قدر بدانید. قرآن صریحاً میفرماید: «خیر من الف شهر»؛ یک شب بهتر از هزار ماه است! این خیلی ارزش دارد. شبی است که ملائکه نازل میشوند. شبی است که روح نازل میشود. شبی است که خدای متعال آن را به عنوان سلام دانسته است. سلام، هم به معنی درود و تحیّت الهی بر انسانهاست، هم به معنای سلامتی، صلح و آرامش، صفا میان مردم، برای دلها و جانها و جسمها و اجتماعات است. از لحاظ معنوی، چنین شبی است! شبهای قدر را قدر بدانید و برای مسائل کشور، مسائل خودتان، مسائل مسلمین و مسائل کشورهای اسلامی دعا کنید. ۱۳۷۶/۱۰/۲۶

     حاجات خود و مؤمنان را از خدا بخواهید
    نگاه کنید به حاجات خودتان، حاجات مسلمانان، حاجات کشورتان، حاجات برادران مؤمنتان؛ به مریضها، به مریض‌دارها، به جانبازان، به غم دیده‌ها، به دلهای غمگین، به چشمهای نگران، به نیازهای فراوانِ انسانهایی که حول و حوش شما، زیر سقف شما و در کشور شما هستند، در دنیای اسلام هستند، روی کره خاک هستند. همه این حاجات را در این شبهای قدر، یکی یکی از خدای متعال بخواهید. ۱۳۷۳/۱۱/۲۸