علویون

علویون

علویون فاز 5 اندیشه
علویون

علویون

علویون فاز 5 اندیشه

مجوز اوباما برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران/ بهانه عوض شد!

رئیس جمهور آمریکا به وزیر خزانه داری اجازه داد با هماهنگی با وزیر خارجه این کشور تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند.

شب گذشته و پس اعلام اجرایی شدن برجام "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا دستور اجرایی لغو تحریم‌های اعمال شده علیه برنامه هسته‌ای ایران را صادر کرد و کنگره را از این اقدام مطلع کرد.

جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، هم گفت که کشورش تحریم‌های ضدایرانی خارج از چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک را ادامه خواهد داد.

لو در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا تحریم‌‌ها درباره اقدامات قابل تحریم‌ ایران را در خارج از چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک ادامه خواهد داد.

وی روز گذشته (شنبه) گفت: "همان‌گونه که همیشه گفته‌ایم، برجام به مسائل هسته‌ای پرداخته و سایر حوزه‌هایی را که رفتار ایران غیرقابل پذیرش مانده شامل نمی‌شود. ما به هدف قرار دادن اقدامات قابل تحریم‌ها در خارج از برجام ادامه می‌دهیم، اقداماتی که شامل حمایت ایران از تروریسم، بی‌ثباتی منطقه‌ای، نقض حقوق بشر و نیز توسعه موشک‌های بالستیک می‌شود".

اما اوباما در بخشی از فرمان اجرایی لغو تحریم‌ها به وزیر خزانه داری اجازه داده است تا با رایزنی با وزیر امور خارجه آمریکا تحریم‌هایی را علیه اشخاص مشمول بخش 1244 قانون آزادی ایران و مقابله با گسترش هسته‌ای ایران مصوب 2012 میلادی یکی از تحریم‌های ذیل را اعمال کند.

الف) ممنوعیت موسسات مالی آمریکا از ارائه وام یا اعتبار به این اشخاص

ب) ممنوعیت هرگونه نقل و انتقال ارزی این اشخاص با آمریکا

ج) ممنوعیت نقل و انتقال هرگونه اعتبار یا پول بین موسسات مالی یا از طریق آنها یا به هریک از موسسات مالی آمریکا با این اشخاص

د)‌ انسداد همه دارایی‌ها و منافع این اشخاص در آمریکا

ه) ممنوعیت همکاری سرمایه گذاری در خرید مبالغ قابل توجهی از اوراق سهام یا اوراق قرضه این اشخاص

ی) ممنوعیت یا محدودیت واردات کالا، فناوری و خدمات، مستقیم و غیرمستقیم از این اشخاص به آمریکا

و) اعمال تحریم‌های خاص علیه مدیر یا مدیران اجرایی که با اشخاص تحت تحریم همکاری کنند

به گزارش صراط، مجوز اعمال تحریم های جدید علیه ایران توسط اوباما در حالی است که برخی نمایندگان کنگره، خواستار اقداماتی فراتر از تعهدات هسته ای ایران شده بودند تا جایی که آن را سند اعتماد به ایران خوانده بودند. برخی منابع آزادی برخی زندانیان از جمله جیسون رضاییان را در همین راستا ارزیابی کرده اند. با این وجود، کاخ سفید، کنگره و سنا تا کنون همواره بر اعمال تحریم های غیرهسته ای علیه ایران تاکید کرده اند!

چه کسی به علما نسبت کذب می‌دهد؟

پس از خودداری سید حسن خمینی از شرکت در آزمون خبرگان، اصلاح طلبان خود را به آب و آتش زده اند تا ثابت کنند صلاحیت علمی او بدون آزمون قابل احراز است.

این جوسازی ها در حالی است که اطلاعیه شورای نگهبان به صراحت سیدحسن خمینی را در زمره افرادی که باید در آزمون شرکت کنند دسته بندی کرده بود و به این ترتیب ارسال پیامک و تماس با افراد تنها بهانه هایی از سوی نزدیکان نوه امام ارزیابی شده بود نه چیزی بیشتر.

با این وجود اصرار اصلاح طلبان بر تایید اجتهاد سیدحسن خمینی توسط برخی علما، تا جایی پیش رفته که اکنون خبرسازی های مذکور یکی یکی در حال تکذیب شدن هستند.

بر اساس ادعای مطرح شده، آیات سیستانی، علوى گرگانى، محفوظى، کریمى جهرمى، سید جعفر کریمى، سیدجواد علم الهدى، مسعودى خمینی، احمد بهشتى، دیباجى اصفهانى، اسدالله ایمانی، ممدوحی، سیفی و درى نجف آبادى صلاحیت علمى سید حسن خمینى را تایید کرده بودند. نام تعدادی از این افراد حتی در پیام رسان های ارتباطی مرتبط با بیت امام خمینی هم به صراحت منتشر شده بود.

مبارک باشه .قلب رآکتور اراک خارج و با بتن پر شد

یک منبع مطلع از خروج قلب (کالاندریا) راکتور اراک امروز (دوشنبه) خبر داد.

براین اساس، امروز عملیات خروج قلب راکتور اراک پایان یافت و قلب راکتور خارج و به جای آن بتن ریخته شد.

آنگونه که این منبع به فارس گفت:‌قرار است این هفته نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش تأیید نهایی اجرای تعهدات ایران در برجام را منتشر کند و پس از آن نیز محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک اجرای برجام را اعلام خواهند کرد.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از این درباره خارج کردن قلب راکتور اراک گفته بود: مخزن فولادی رآکتور اراک با بتن پر می‌شود و نه محل قلب رآکتور آب سنگین. همچنین به علت رعایت مسائل ایمنی حتی اگر مخزن با بتن پر نشود امکان استفاده مجدد از این مخزن نیست زیرا استفاده دوباره از آن خطرات زیادی دارد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره راکتور اراک به روزنامه اعتماد گفته بود: ما تقریباً تمام کارهایی که بر عهده‌مان بر اساس برجام بود را تکمیل کرده‌ایم و کاری باقی نمانده است. البته منهای بحث اراک که بخش‌هایی از کار شروع شده و بخش باقی‌مانده هم در فاصله اندک قابل اتمام است. کار باقی‌مانده در اراک هم مستلزم چند کار باقی‌مانده کوچک است و امیدواریم که این کارهای باقی‌مانده هم به سرعت انجام شود.

وی درباره اینکه آیا قلب راکتور (کالاندریا) خارج شده عنوان کرد: اجازه دهید به همین اندازه کفایت شود که اعلام کنم ما بخشی از کار را شروع کرده‌ایم و مابقی کار هم مستلزم این است که برخی کارهای باقی‌مانده قطعی شود و پس از آن می‌توانیم تصمیم نهایی را اتخاذ کنیم.

مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز امروز در اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران درباره راکتور اراک گفت: یکی از تعهدات ما این است که اراک نوسازی شود و طراحی جدیدی خواهد داشت که کارهایی در ارتباط با این موضوع در حال انجام است، البته بخشی از کار را شرکت‌های داخلی که توانایی انجام کار را دارند انجام خواهند داد.

براساس این گزارش، سند بازطراحی راکتور اراک اواخر آبان ماه سال جاری به امضای وزرای خارجه ایران، 1+5 و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسید.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی 28 آذر ماه درباره زمان خارج کردن قلب راکتور آب سنگین اراک گفته بود که به زودی یک تفاهمنامه یا موافقتنامه پایه‌ای به امضای ایران و طرف‌های مقابل می‌رسد و پس از آن، مقدمات خروج مخزن یا قلب رآکتور اراک را آغاز خواهیم کرد.

آنگونه که کمالوندی نیز عنوان کرده است: در پروژه مدرن سازی اراک، کار اصلی با ایران است و قرار نیست هیچ کشوری کار اصلی را برای ایران انجام دهد. اما در دو حوزه طرف مقابل به ایران کمک می‌کند که یکی از این حوزه‌ها بازنگری است. این به آن معنا است که وقتی طراحی ایران تمام شد این طراحی باید مورد بازنگری قرار بگیرد. این اتفاق قاعده کارهای اتمی است و حتی اگر طرف اجرا کننده هم بخواهد شخصا این پروسه را طی کند باید دو گروه وجود داشته باشد. گروهی که کار طراحی را انجام می‌دهد و گروه دیگری که بازنگری یا بازبینی این طراحی را به سرانجام می‌رساند.

وی ادامه داد: از بین کشورهای مقابل هم برخی در تامین تجهیزات اعلام آمادگی کردند و برخی هم در بازنگری. به عنوان مثال در بخش تامین تجهیزات چهار کشور اعلام آمادگی کردند که چین و سه کشور اروپایی را شامل می‌شد. در مورد بازنگری آمریکایی‌ها هم علاوه بر دیگر کشورهای طرف توافق اعلام آمادگی کردند. بنابراین همکاری با آمریکا در پروژه مدرن سازی اراک تنها در حوزه بازنگری است و نه در حوزه‌های تامین تجهیزات و یا ساخت.

کمالوندی همچنین درباره زمان انجام مدرن سازی راکتور اراک نیز گفت: طراحی به زمانی حدود یک سال و نیم تا دو سال نیاز دارد. پس از آن وارد مرحله تامین تجهیزات، نصب تجهیزات، مرحله پیش راه‌اندازی، راه‌اندازی و تست را پیش رو داریم. برآورد ما بین چهار تا شش سال است. ایران در حال حاضر تلاش می‌کند که پروژه را پنج ساله به پایان برساند و احتمال رسیدن به سال ششم اندک است.